donderdag 20 mei 2010

Megaprojecten kosten altijd meer dan ons in het begin wordt verteld


Opnieuw een megaproject dat weer veel te veel gaat kosten; JSF. Het JSF project is naast de Betuwelijn, de HSL en verschillende andere projecten een project waarvan ons verteld wordt dat het een paar miljard gaat kosten. Als het project eenmaal in volle gang is wordt ons verteld dat het toch iets meer gaat kosten. En dan gaat het natuurlijk flink over het budget heen. Miljarden euro's duurder en daarna nog wat duurder. We weten het allemaal, en ook de mensen die de beslissingen nemen weten dat. Alleen hebben die natuurlijk een paar vrienden die er belang bij hebben en dan wordt in het voordeel van deze vrienden besloten.

Andere projecten? Wat dacht je van de noord-zuid-lijn, de haagse tramtunnel, de A2-spitsstrook, de rijn-gouwe-lijn. Allemaal projecten die duurder blijken te zijn.

1 opmerking:

Peter zei

Das toch duidelijk, of niet dan. Als je de ware prijs of kosten noemt krijg je geen akkoord. En de beslissers voelen het NOOIT in hun portemonnee. Die gaan alleen met de eer strijken als het goed gaat en als het fout gaat is er altijd nog wachtgeld.Als ondernemers of gezinnen het zo doen spreekt men van wanbeheer en probeert justitie die mensen te vervolgen. Voeg de bredasche schouw burg maar aan het lijstje toe.VanderValk wilde hem voor niks bouwen als ze de horeca kregen. Kostte uiteindelijk 65miljoen en Nijpels haalde dat terug met parkeerwachters. De wanverhouding: 65 parkeerwachters voor de bredasche binnenstad (25.000inwoners)voor 55uur per week en 35 politiemensen voor de hele bredasche regio (250.000mensen) en dan voor 24 uur per dag, 7 dagen in de week.