woensdag 14 juli 2010

Worden gedupeerde consumenten gecompenseert door de hoge boete?

De consumentenautoriteit heeft aan Artiq Mobile B.V. en Blinck International B.V boetes van bijna 1,2 miljoen euro opgelegd. De bedrijven bieden betaalde sms-diensten aan, die volgens de autoriteit misleidend zijn.

Veel consumenten van Celldorado hadden niet door dat ze een duur sms-abonnement afsloten
De twee bedrijven treden samen op als Celldorado. De consumentenwijzer legt Celldorado naast een boete van 1.190.000 euro ook 'lasten onder dwangsom' af, om het bedrijf te dwingen zich ook in de toekomst aan de sms-gedragscode te houden.

Onduidelijkheid
Celldorado biedt sms-abonnementen als de Friend Finder, Beest in Bed, Ware Liefde, Love Test, Brain Age en IQ test aan. Volgens de consumentenautoriteit is het voor consumenten vaak onvoldoende duidelijk dat zij een duur sms-abonnement afsluiten als zij een spelletje of dienst voor hun mobiele telefoon aanvragen.

Ook is het vaak lastig om je weer af te melden van de sms-abonnementen.

Irritante reclames
Het sms-bedrijf adverteert veelvuldig op televisiezenders waar veel jongeren naar kijken, zoals MTV en TMF. Vooral jongeren zijn vaak slachtoffer van de misleidende reclamefilmpjes. Volgens onderzoek is een op de vier jongeren wel eens slachtoffer geworden van een sms-dienst.

En nu
De consumentenautoriteit krijgt straks 1,2 miljoen euro binnen. Wat schiet de consument daarmee op? In elk geval zal de kans om aan zo'n sms-dienst vast te zitten minder snel voorkomen. Maar of de gedupeerde consument die dit al eens heeft meegemaakt gecompenseert wordt is maar zeer de vraag.

Geen opmerkingen: