maandag 20 december 2010

Welke code heeft 50 cm sneeuw eigenlijk? En is het dan nog extremer dan extreem?

Het heeft mij de afgelopen dagen nogal verbaasd dat er weer allerlei codes werden meegegeven aan het weer.

Eerst op vrijdag oranje. En zondag zelfs code rood. Dat klinkt zo serieus dat ik echt het gevoel krijg dat er iets heel bijzonders aan de hand is. Maar er lag maar een paar centimeter sneeuw. 15-20 cm. en dan alleen in het westen. Op een enkele plek 25 cm. Dat is wel vaker voorgekomen. Misschien de laatste 15 jaar wat minder vaak. Ik denk alleen dat we nu niet ineens moeten doen alsof dit nu een zware en strenge winter is met extreem veel sneeuw omdat we dat een paar jaar niet hebben gehad.

We zijn het gewoon even niet gewend. Maar om nu met allerlei zwaarwichtige codes te gaan gooien...
Welke code heeft 50 cm sneeuw eigenlijk? En is het dan nog extremer dan extreem? Want als dit weer al extreem is, hoe noemen we 50 cm sneeuw dan? Rijkswaterstaat en de lokale overheden staan volgens mij te weinig paraat omdat ze dat de afgelopen 15 jaar ook bijna niet hebben hoeven te doen. De snelwegen zijn misschien sneeuwvrij, maar kijk eens hoe slecht de lokale wegen en binnenwegen eraan toe zijn.

1 opmerking:

Franke zei

Je hebt helemaal gelijk, vorig jaar 18 december viel er bij ons in Fryslan 45 cm sneeuw in 24 uur.
Toen heb ik geen code gehoord.