donderdag 4 augustus 2011

De slechte woningmarkt biedt kansen voor mensen die hun hypotheek willen oversluiten. Oversluiten was altijd duur, maar door hevige concurrentie wordt oversluiten voor velen een stuk goedkoper

De slechte woningmarkt biedt kansen voor mensen die hun hypotheek willen oversluiten. Oversluiten was altijd duur, maar door hevige concurrentie wordt oversluiten voor velen een stuk goedkoper.
hypotheek oversluiten

De gouden tijden voor makelaars zijn voorbij. De gouden tijden voor hypotheekverstrekkers zijn ook voorbij, dat is voor een groot deel hun eigen schuld. Hypotheekbanken zijn steeds strenger geworden bij het verstrekken van nieuwe hypotheken. Makelaars hebben nog niet echt een alternatief gevonden.

De hypotheekverstrekkers wel. Er is namelijk een zeer grote markt van mensen die een hyotheek hebben lopen bij een andere bank. En nu willen veel banken deze klanten over de streep trekken en ervoor zorgen dat ze bij hun een hypotheek nemen.

IG&H Consulting signaleert al een geleidelijke verschuiving; het aantal oversluiters neemt toe. En die concurrentiestrijd kan gunstig uitpakken voor de klant, die een scherper rentevoorstel van zijn bank tegemoet kan zien. Tot nu toe was het vaak zo dat als je je hypotheek wilde verlengen of oversluiten, je een hogere rente moest betalen dan wanneer je een nieuwe hypotheek afsloot. Dat was voor velen een onangename en oneerlijke verrassing. Als je eenmaal een hypotheek bij een bank had, dan zou die bank je nog wel even een flinke poot uitdraaien.

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) moet de komende jaren 40 procent van de huizenbezitters de rente van hun hypotheek opnieuw vastzetten. Het gaat om zo’n 249 miljard euro particuliere hypotheekschuld (de totale particuliere schuld bedraagt 622,5 miljard euro). Volgens Matthijs Mons van IG&H Consulting liggen hier dan ook grote kansen voor aanbieders.

Een typerende uitspraak van André de la Porte van VEH:
"Nederlandse banken hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en zouden scherpe rentes moeten rekenen, juist aan trouwe klanten. Dit getuigt in elk geval niet van het centraal stellen van het belang van de klant, maar eerder van het centraal stellen van de portemonnee van de bank”

Geen opmerkingen: