donderdag 10 november 2011

Mag je in Nederland nog wel ziek worden?

Mag je in Nederland nog wel ziek worden?
Mag je in Nederland nog wel ziek worden?

Mag je in Nederland nog wel ziek worden? 


Je zou bijna denken van niet. Nu blijkt dat de 130.000 zieken, ouderen en gehandicapten die nu geld krijgen om zelf zorg in te kopen, dat binnenkort bijna allemaal kunnen vergeten. Dan mag nog maar 10 procent van deze groep dat doen. Het persoonsgebonden budget (pgb) lijkt hiermee voor velen onbereikbaar.

Het erge van deze zaak is dat deze grote groep de overheid al heel erg veel geld bespaard omdat ze zelf familie en of vrienden kunnen inschakelen die de juiste hulp kunnen geven. Als ze dat niet zouden doen, zouden ze gebruik moeten maken van de vele standaardvoorzieningen. Die standaardvoorzieningen waren een paar jaar geleden al zo schaars en zo duur voor de overheid dat deze kwam met het idee van het persoonsgebonden budget. Als bijna 120.000 personen dat binnenkort niet meer krijgt, is het mij echt een raadsel wie dat dan moet gaan doen. Er is volgens mij nog steeds een flink tekort aan mensen die werken in ggz-instellingen of bij thuiszorgorganisaties.

Degene die hier de dupe van zijn, zijn de chronisch zieken, de gehandicapten en de bejaarden. Deze groep zal wel niet gaan protesteren tegen deze schaamteloze actie van de overheid. Laten we hopen dat er genoeg mensen zijn die het voor deze groep gaat opnemen en dat dit onzinnige en onbeschofte plan van de overheid niet doorgaat. Hiervoor hebben we toch niet op dit kabinet gestemd? Bij de verkiezingen van de boodschap van deze leugenaars compleet anders!

In elk geval mogen we met z'n allen heel veel aan zorgverzekeringen betalen, maar als we gebruik willen maken van zorg kan dat bijna niet meer. Geen idee waar onze oveheid mee bezig is.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

wat een waanzin van het kabinet om dit ook maar te overwegen om het pgb stop te zetten
waar zijn ze mee bezig
dacht dat nederland nu een goed kabinet had maar helaas zitten we er weer met zijn allen naast rechts of links het blijft het zelfde ik stem niet meer

Anoniem zei

Laat alle mensen in het kabinet de zorg eens een weekje overnemen zodat ze weten wat er speelt bij de mensen emt beperkingen. Het CIZ heeft toch niet voor niets geindiceerd

Anoniem zei

schoften dit kabinet maar ja dat wis ik al
voor ze begonnen.

Anoniem zei

hier zijn geen woorden voor!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem zei

Heel triest allemaal!Idd we betalen ons blauw aan de zorg maar mogen er geen gebruik van maken.Dit kabinet is nog erger als dat iik verwacht had.Walgelijk gewoon!

Anoniem zei

Vol ongeloof en verbijstering het nieuws gevolgd vandaag. Wij zijn budgethouder en als deze misdadige bezuiniging doorgaat moet onze zoon van 7 (!!!) jaar naar een instelling. Ik word er gewoon ziek van alleen al bij de gedachte, maar fysiek is het voor ons (o.a. door het "geweldige WMO-beleid" van de gemeentes) niet meer mogelijk om voor hem thuis te zorgen zonder budget. En dat budget is echt niet wereldschokkend hoog. Een kind hoort bij zijn ouders en niet op een kamertje in een instelling waarbij hij misschien 1 keer per week nog eens gewassen wordt zoals in bejaardentehuizen. Ben er gewoon kapot van.
een zeer verdrietige moeder.

Anoniem zei

deze randdebielen die voor de zoveelste keer de zwakkeren pakken moeten uit een zo hoog mogelijk raam gesodemieterd worden

helen zei

Het is zinnig dat er kritisch gekeken wordt, naar wie welke zorg nodig heeft.
En ook waar er tevens bezuinigd kan worden op efficientie, dus bijv. niet eindeloze externe adviezen maar 1 kanaal wat daarvoor volstaat.
Er zijn altijd mensen die misbruik maken van regelingen ook in andere sectoren zoals bankdirecteuren enz.
Maar na kritische en realistische beoordeling moet het niet zo zijn dat mensen die daadwerkelijk zorg nodig hebben nu niet meer zelfstandig kunnen blijven wonen door deze bezuiniging.
Bovendien moeten organisaties in Nederland eindelijk eens de handen ineen slaan.
Het wemelt van de verschillende financiele potjes. Potje A leeg, dan een stop erop, en mensen door schuiven naar potje B, wat de maatschappij nog meer geld kost.
Nee, laten we dan zeggen; Wat is het meest efficient? Schuif geld van B naar A, om de totale begroting niet verder te overschrijden. Maar ieder heeft zijn eigen pot, en voor de andere oogkleppen op.
Als laatste mijn persoonlijke situatie;
Mijn man is cva patient, 55 jaar, kan daardoor niet meer bij mij en mijn kinderen wonen.
Hij woont in een aangepaste woning, kan niet naar de dagbesteding of zelfstandig naar buiten omdat de gemeente al 6 maanden discussieert over benodigde voorzieningen -lees electrische rolstoel, voor binnen en buiten, die er nu wel gaat komen-. Er is intensieve thuisbegeleiding, huishoudelijke hulp, alarmering enz. aanwezig. Ik vul voor 15 uur pgb in, verpleging en verzorging icm met een andere zorgverstrekker voor 5 uur. De werkelijke uren die ik draai zijn echter geen 15, maar wel 90 uur per week. Dag en nachtdienst, gaat altijd door. En zonder dit wordt het absolute overdracht aan verpleeghuis. Door de intensieve zorg kan ik niet nog een betaalde baan er bij nemen. Iemand moet betaald worden voor de zorg, nu zijn er 3 voordelen; Dit is de goedkoopste manier, hij heeft de zorg die hij nodig heeft, en ik heb een inkomen waar ik buitengewoon hard voor werk. Ik weet zeer zeker dat er geen 1 weldenkende Nederlander is, die dit met mij zou willen ruilen!
Nog minder de stress die erbij komt door een inmiddels zeer onbetrouwbare overheid, waardoor de bestaanszekerheid constant op losse schroeven wordt gezet.

Anoniem zei

Ik walg van dit kabinet. Alle bezuinigingen op zorg. Asociaal gewoon.
Ik hoop van harte dat ze in no time zelf zorg nodig hebben zodat ze inzien wat ze veroorzaakt hebben.
Wij als nederland zouden ertegen moeten vechten maar ik zou niet weten hoe.

Anoniem zei

MENSEN
DIT KOMT ERVAN ALS JE OP WILDERS HEB GESTEMPT
HIJ IS DEGENEN DIE DIT WIL DOORDRUKKEN
DE PGB VAN DE MENSEN AFPAKKEN,
EN DIT IS NOG MAAR HET BEGIN VAN HEM
HIJ MAAKT HIER DE DIENST UIT EN NIEMAND ANDERS
HIJ IS TE LAAT GEBOREN?

Anoniem zei

volgens mij komt het niet alleen door de pvv
van WILDERS, maar Ook door de partij van de VVD.
WAAR blijft RUTTE nu,deze partij was er voor de PGB. maar nu zit hij daar als minister,maar laat ons mooi d.vallen
schandalig, zijn gewoon geen woorden voor.

Anoniem zei

Ik vind het ook schandalig ik hoop dat pgb doorgaat voor iedereen die het nodig hebben hun dumpen bij instelling komt hun nog duurder uit

Anoniem zei

Precies wat een andere moeder schreef,een kind hoort bij zijn ouders en niet in een instelling.
Ik heb 25 jaar gewerkt,trouw belasting betaald en toen werd mijn zoon ziek.Ik ben alleenstaande ouder.Als ik moet werken moet ik mijn kind alleen laten,kan toch niet?
IK WIL HEM ZELF VERZORGEN DAT RECHT HEB IK.
Ik zou liever 3 banen hebben en een gezond kind maar ja ik kan niet toveren.
Echt onmenselijk deze actie van de politiek.
GEEN PERFECT MENS/KIND? DIE STOPPEN WE DAN GEWOON WEG IN EEN ZORGINSTELLING.
TIG JAAR GELEDEN DEDEN ZE DAT IN DUITSLAND OOK.

Nog een verdrietige en boze moeder.

Maar...........mijn kind blijft bij mij al moet ik zelf droog brood eten

Anoniem zei

Ik sluit me aan bij de reacties hier boven..
PGB is noodzakelijk !!!

Mocht het toch afgeschaft worden, dan kunnen we vermoedelijk een hek om de Veluwe zetten en alle mensen die nu een PGB krijgen daarin zetten!!

Kijk eens naar beelden van kindertehuizen etc. in de oostbloklanden, dat willen wij toch niet!

Ron zei

In 2000 werd er 130 miljoen Euro uitgegeven aan PGB. In 2010 is dat meer als 2,4 miljard Euro. Terwijl de zorgkosten gemiddeld in 10 jaar verdubbeld zij, zijm de kosten voor de PGB bijna vertwinigvoudigd.

Wat je politieke voorkeur ook is, het is niet te ontkennen dat een dergelijk kostenstijging houdbaar is.

Ik ken mensen die de PGB nuttig gebruiken, maar ik ken er ook die er dierentuin bezoekjes, skieen bij Snowworld en andere pleziertjes van bekostiggen (uiteraard via allerlei stichtinen als ABC en Blijkind).

Anoniem zei

Er word zoveel fraude gepleegd met de PGB daarom is het ook zo duur geworden voor de overheid, controle is er niet.

Er worden gewoon in de koffiehuizen pgb's "verkocht", ADHD ? -> PGB, geestelijk niet in orde -> PGB en ga zo maar door.
vind je het logisch dat er dan zoveel fraude mee gepleegd word als er amper gecontroleerd word of je ook echt een PGB nodig hebt.

als ze deze regeling nou gewoon eens goed in elkaar steken voor diegenen die het echt nodig hebben, dus voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten en daar ook op gecontroleerd word
kan deze regeling gewoon behouden worden.

maargoed de overheid en logisch kunnen nadenken ? laat me niet lachen....

Ik ben zelf ook budgethouder, mijn vrouw heeft een spierziekte waardoor ze zelf amper meer naar de wc kan laat staan koken, boodschappen, in bad gaan etc etc.

Door de PGB kan ik minder werken om haar te helpen en het huishouden wat beter vol te houden zonder er zelf onderdoor te gaan.

Volgens mij kost het een stuk meer geld om 3 keer per dag een verzorger over de vloer te hebben, of haar naar een instelling te sturen

Anoniem zei

IK HEB HET DEBAT GEVOLGD VANMIDDAG OP DE T.V.
DE STAATSSECRETARIS KON OP VEEL VRAGEN VAN DE OPPOSITIE NIET VOLDOENDE ANTWOORD GEVEN.
DIT KABINET MOET NAAR HUIS GESTUURD WORDEN. ZE WETEN NIET WAT ZE ZIEKE GEHANDICAPTE MENSEN AAN DOEN. SCHANDALIG ZOALS ER MET ONS ZORGSTELSEL WORDT OMGEGAAN. IK HOOP VOOR ALLE PGB'S DAT DIT VOORSTEL NAAR DE PRULLENBAK GAAT. HET IS EEN GROOT SCHANDAAL ALSOF IEDEREEN MAAR FRAUDE PLEEGT STAATSSECRETARIS KIJK EENS OM U HEEN. MAAR JA HET LEED VAN DEZE MENSEN INTERESSEERT U KENNELIJK NIET!!!!!

Anoniem zei

Hoezo wij zijn een sociaal kabinet. A-SOCIAAL denk ik zo. Veel zakken vullen aan de bovenkant van de samenleving en de rest och..wat MOET ik er mee.