maandag 6 juni 2011

TNO, Siemens, IBM, TomTom en KPN willen dat de overheid een miljard euro te investeren in hun plannen investeert

Zijn files binnenkort verleden tijd?

De oplossing van het fileprobleem!

De bedrijven TNO, Siemens, IBM, TomTom en KPN willen dat de overheid een miljard euro investeert in hun plannen om Nederlandse files flink te verminderen. Het initiatief klinkt mooi.

Maar waarom moet de overheid dat bedrag investeren aan deze winstgevende bedrijven. Als het een goed plan is en de overheid gaat hiermee akkoord, dan kunnen de bedrijven dat geld makkelijk zelf investeren. De omzet- en winstcijfers van deze bedrijven zouden door deze miljardendeal een flinke sprong kunnen maken.

Het idee is dat de technologie die deze bedrijven in huis hebben gecombineerd gaan worden. Bijvoorbeeld door beeldschermpjes in de auto die informatie geven aan de bestuurder, door schermen naast de weg met daarop een variabele maximumsnelheid. Als het druk is, of als er een hevige regenval is, dan geeft het scherm een lage snelheid aan. Is er geen kip op de weg en is het stralend weer, dan kan het gaspedaal worden ingedrukt.

Het berekenen van de optimale snelheid wordt gedaan door sensoren die het consortium overal in het wegdek wil inbouwen.

Door die sensoren is het ook eenvoudiger om automobilisten uiterst betrouwbare reisinformatie op maat te geven. Navigatiesystemen blijken nu nog vaak een compleet verschillend routeadvies te geven. Met behulp van het geavanceerde sensorennetwerk zou dat anders worden. De snelste route van A naar B is dan binnen mum van tijd becijferd. De technologie in de auto zal zo snel verbeteren dat met slechts een paar drukken op de knop ook een parkeerplek kan worden gereserveerd, of een treinkaartje als reizen per trein volgens de berekeningen sneller blijkt.

Kern van het verhaal is dat verkeersvoorspellingen door het toepassen van vernuftige technologie volgens het consortium veel betrouwbaarder zal worden. De wegen kunnen volgens TNO hierdoor 15 procent efficiënter worden benut. Hierdoor zouden de reistijden weer beheersbaar worden. De bedrijven willen zelfs voor de resultaten garant staan.

Of ze ook garant willen staan voor het financiële plaatje is niet duidelijk.

Geen opmerkingen: