donderdag 10 mei 2012

Honderdduizenden leaserijders met minder dan 500 prive kilometers gaan er in 2013 gemiddeld 4.500,- euro per jaar netto op achteruit.

Honderdduizenden leaserijders met minder dan 500 prive kilometers gaan er in 2013 gemiddeld 4.500,- euro per jaar netto op achteruit.

De leuke leasewagen wordt in 2013 nog duurder
Dat is het gevolg van de beslissing die de Kunduz-coalitie heeft genomen om de 'verklaring geen privégebruik' voor leaserijders af te schaffen. Hoe gaat de overheid de 500km verklaring afschaffen? De truc zit hem in het woon-werk verkeer. De overheid vind nu dat woon-werkverkeer niet privé is, maar zal dat dus binnenkort WEL als privé gaan bezien. Als de definitie van wat woon-werkverkeer is veranderd, is zowel het afschaffen van de onbelaste kilometervergoeding, als de 500 km verklaring gerechtvaardigd.

Natuurlijk zijn leaserijders die minder dan 500 km rijden met de auto van de zaak het hier niet mee eens. Een automobilist met een 500km verklaring gaat er gemiddeld 4.500,- euro per jaar netto op achteruit.

Op dit moment werkt het ministerie de bezuinigingsmaatregelen verder uit. Nog niet alle details zijn bekend. De vraag is op welke grond onbelaste kilometervergoeding en de 500 km verklaring afgeschaft gaan worden. En vervolgens welke regels hier aan verbonden zijn.

Bijtelling is de vergoeding die je betaalt aan de overheid voor het privé gebruik van de zakelijke auto. De 500 km verklaring is  een uitzonderingsregel voor berijders die de auto niet privé gebruiken. De verklaring is dus eigenlijk een gevolg. Het afschaffen van de verklaring kan geen maatregel op zich zijn. Alleen bij privé gebruik wordt de volledige bijtelling berekend. Rijd je dus geen privé kilometers, dan kan de overheid ook niet verlangen dat er bijtelling betaald wordt.

De verwachting is dat de overheid in de wet gaat opnemen dat alle woon-werk kilometers privé kilometers zijn. Dit rechtvaardigt het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding en dit maakt het onmogelijk om voor 500 km verklaringhouders om te voldoen aan het maximum van 500 km. Immers, dit betekent dat al het woon-werk verkeer meegeteld moet worden en dit is altijd meer dan 500 km per jaar ( tenzij je minder dan 2 kilometer van je werkt woont of de auto op de zaak laat staan).

De vraag die dan nu overblijft is hoe de details ingevuld gaan worden, zoals:
  • Hoe werkt de overgangsmaatregel ?
  • Wat betekent dit voor ZZPers?
  • Hoe werkt het voor mensen die vanuit huis werken?
  • Kunnen we bijtelling gaan betalen per privé kilometer bij montage van een goedgekeurd kastje?
Feit is dat de auto nog meer een melkkoe voor de overheid wordt.

Geen opmerkingen: